Kost og Psoriasis hvad skal du spise for at lave bedst med psoriasis ?

Psoriasis er en plagsom hudsygdom, men kan behandles til et niveau hvor den ikke genere dig i din hverdag læs mere her, læs om en mild Psoriasis behandling

Den kan ikke helbredes helt, men du kan gøre en del for at lindre den, og tage de værste virkninger væk. Psoriasis er generende i den forstand, at det kan fremkalde en stærk hudkløe, ligesom den kosmetisk ikke er noget kønt syn at se på. Hertil kommer, at den kan lede til hårtab og kløe i hovedbunden, der kan få selv den mest standhaftige til at begynde at kradse sig og herved skabe blødende sår.

Når diagnosticeringen er foretaget, er det omdiskuteret, hvilke virkemidler man skal gribe til. Det vil sikkert være bedst at anvende dem alle, selvfølgelig varieret efter, hvor hårdt man er angrebet. Læger og diætister er enige i, at det ikke kan udelukkes, at kosten kan have en væsentlig indvirkning på sygdommen. Skadelige stoffer som rygning og alkohol og visse fødevarer synes at have en positiv indvirkning på udbrud af psoriasis – eller sagt på populært dansk, des mere du ryger, drikker alkohol og/eller spiser usundt, desto værre bliver din hudsygdom, når den er i udbrud! Det kan du læse mere om her på net doktor.

Ifølge net doktor kan et ustabilt og for højt blodsukkertal medvirke til sundhedsmæssige problemer hos alle mennesker. Dette ses især hos type 2 diabetes patienter. Patienter med psoriasis og meget store udsving i blodsukkeret udsættes for en forværring af deres psoriasis, da dette skaber en cellulær stress. Celler stresses med andre ord mere, når man har psoriasis. Følgelig er det en god idé at undgå adskillige sukkerholdige fødevarer som, slik, sodavand, lyst brød, frugtyoghurt, kager og lignende! Denne anbefaling indgår også som et af de 8 kostråd om Kost og Psoriasis med det formål at spare på sukkeret læs mere via dette link Sukkerholdige fødevarer, alkohol og animalsk fedt bør alle undgås. Fører det til overvægt, er der noget der tyder på, at psoriasis symptomerne eskalerer endnu mere. I stedet bør man følge almene kostråd, hvor der lægges vægt på at bryde med den onde cirkel beskrevet af ernæringsterapeut Marianne Fjordgård.

Ifølge Fjordgård skal man erstatte ernæringsmæssige mangler med en god fiber- og næringsrig kostplan kompletteret med ekstra vitaminer, mineraler og vigtige fedtstoffer. Ved overfølsomheder overfor næringsstoffer skal disse vælges fra i forbindelse med kosten. Ved fordøjelsesproblemer skal disse kortlægges, og fordøjelsesfunktionen skal genetableres. Leverens afgiftningsevne skal styrkes med relevante urter og madvarer. Faktorer, der giver oxidagtigt stress, skal om muligt fjernes, og der skal skabes balance mellem de frie radikaler og mængden af antioxidanter. Endeligt skal et overreageret immunforsvar, og den lokale inflammation dæmpes med den rigtige kost og kosttilskud. En fornuftsbetonet ’komponeret’ kostplan skal søge at være dækket ind med energigivende næringsstoffer, æggehvidestoffer, animalske fedtstoffer og kulhydrater. Dette sker ved at tilføje så mange vitaminer, mineraler og vitale fedtsyrer som muligt, mens man på samme tid tager hensyn til potentielle overfølsomheder. Da mange psoriasis-patienter reagerer overfølsomt overfor kostens indhold af gluten, anbefaler Fjordgård et mindstemål af gluten- og mælkefri kost, der spænder over 8-12 uger. Når der fyldes mad på tallerkenen, skal alle måltider sammensættes, så halvdelen af tallerkenen fyldes med grøntsager og/eller frugt. Cirka en tredjedel af tallerkenen skal fyldes med en form for grove kornprodukter, og kun en femtedel af tallerkenen må fyldes med de fedt- og proteinholdige madvarer. Tallerkenens omfang skal tilpasses den enkeltes appetit og behov for kalorier.

Fra lægevidenskabeligt hold bekræftes dette gennem en anbefaling af et øget indtag af fed fisk og fiskeolier, der indeholder Omega 3 og Omega 6 fedtsyrer. Omega 6 er forefundet i større grad i forbindelse med hudskader hos patienter, der lider af psoriasis, fordi beskadigelserne er med til at danne de ovenfor nævnte inflammatoriske tilstande i ens legeme. Dette sker, hvis proportionen mellem omega 3 og 6 er for stort, på samme tid med at omega 6 indgår i store dele af vores normale kost. Studier konkluderer desuden, at der ved et øget indtag af omega 3 bidrages til en formindskelse af infektion i huden. Bevisligt kan der føleligt med udgangspunkt i forskningsprojekter argumenteres for, at der er belæg for at hævde, at man kan forbedre sin psoriasis-tilstand ved at supplere sin kost med kapsler indeholdende fiskeolie. Fiskeolie kan kombineret med en væsentlig nedbringelse af animalske fedtstoffer i kosten virke gavnligt hos nogle personer, fordi Omega 3 er med til at genoprette celle-membranerne og forhale celledelingen. Forskningsprojekter konkluderer også, at man gennem vægttab kan se et fremskridt med hensyn til ens psoriasis. Et studie viste, at det ikke kan udelukkes, at en kalorielet diætmad i forbindelse med formindsket BMI (Body Mass Index eller på dansk indeks for legemsmasse), kan forklare et fald på op til 45 procent af celledelingen efter bare fire uger. Endvidere vil indtagelsen af omega 6 kunne reduceres ved et mindre indtag, fordi kalorie-antallet bliver sat ned. Disse kan samlet set lede til en formindsket betændelsestilstand i kroppen, som ligeledes kan mindske psoriasis-symptomerne.

Man har tilfældigvis opdaget, at en sænkning af forbruget af gluten har en gavnlig effekt på psoriasis patienter. Man kan ikke forklare, hvorfor det sker, man ved bare at det sker. Gluten findes i de kendte kornsorter som hvede, rug og byg, der udover bagning af brød f.eks. indgår i pasta. Endeligt er der spørgsmålet om optaget af D-vitamin. Alle eksem og psoriasis patienter ved, hvad solen kan gøre ved ens udslæt eller hvad lysbade, højfjeldssol og UVB stråler i solarium kan gøre. Hos nogle forsvinder det hele om sommeren, der hvor sollyset trænger ind. Du behøver faktisk ikke mere end en fjerdedel af det der normalt giver solskoldning. Hermed er det også bemærket, at solskoldning og overdrevne lys- og solbade er farlige, fordi de leder til hudkræft. D-vitamin kan indtages som kosttilskud eller gennem at øge sit forbrug af fede fisk som laks, hellefisk og makrel.


Marianne Fjordgårds kostplan:

kostplan for psoriasis

(kilde: Marianne Fjordgård http://sund-kost.dk/psoriasis )

Kosten vil stadig give stor mening indenfor forskning i psoriasis-gåden i fremtiden. Dette fordi vores fødevare-sikkerhed er truet med hensyn til den globale fedme-epidemi, der forårsager andre sygdomme end psoriasis. Fuldkornsprodukter, Grøntsager, fedt og protein som angivet i Fjordgårds figur er vigtige bestanddele i den korrekte kostsammensætning og lindring af psoriasis.